Iemand al ervaring met de Maxpower brandstof cel?
En evt. de prijzen, verkrijgbaarheid in Nederland, kosten van navulling van de brandstofcel, etc. etc.?
Ik vond deze brandstofcel hier [url]http://www.max-power.com/fuelcell/[/url]
Ik hoor het graag, ook ervaringen met de "stille" generatoren van Honda die je buiten je boot kunt plaatsen hoor ik graag.
Re: Brandstof cel tov dieselgeneratoren?
Ok, thanks. Ik heb even gekeken, maar het is wel prijzig ja. Daar kan je ook een flinke dieselgenerator voor laten inbouwen.
Maar goed, zo'n dieselgenerator maakt natuurlijk wel flink meer lawaai en weer extra afsluiters nodig natuurlijk.
Ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken naar een generator die je ergens op de wal kunt neerzetten. Heb jij of iemand anders hier toevallig ervaring mee? Ik heb nu dus via de walstroom ook mijn boiler lopen, volgens mij moet ik een generator hebben die +/- 1500 W kan leveren, of ik moet de acculader eerst uitzetten en als de boiler warm is, pas de acculader weer aan, dan zou het met 800 W kunnen.
Mijn vraag is met wat voor geluid ik het geluid van zo'n generator moet vergelijken. Bijv. een (benzine)-auto die +/- 3000 toeren loopt of is het nog erger?
Re: Brandstof cel tov dieselgeneratoren?
Een nog duurder maar goed alternatief is een inbouwgenerator op basis van het principe van de stirlingmotor. :)
Een dieselgenerator is wel een stuk groter en daar moet je wel de ruimte voor hebben. Op de site van de fabrikant (FAQ) beweren ze dat de kosten per saldo opwegen tegen de aanschaf en gebruik van een dieselgenerator en dat de opbrengst (amperetjes dus) ongeveer hetzelfde is. Hierbij uitgaande dat de energie-cel vol-continue draait en de generator maar 2 uur p/d. :?: Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar het klinkt niet onlogisch. Tel daarbij de geringe omvang van de energiecel en - niet onbelangrijk - het zeer weinige geluid (47 Db) dat-ie produceert. In veel havens is het gebruik van een - ook ingebouwde - generator verboden en ook op vrije ligplaatsen maak je er geen vrienden :evil: mee. De Hondaatjes portable generators maken ook nog wel voldoende geluid om daar na verloop van tijd gek van te worden. Je moet dat ding wel een heel eind weg zetten wil je 'm niet meer horen (maar anderen wel ?!). Bovendien leveren die dingen nooit voldoende amperetjes in vergelijking met een (grotere) inbouw generator.
Re: Brandstof cel tov dieselgeneratoren?
Hmm, dus zelfs ingebouwde generatoren zijn soms al verboden te gebruiken in een haven. Wat vinden ze er dan van als je motor gewoon draait? Dat maakt dan toch nog meer lawaai? En er is niet altijd walstroom, soms zijn nu eenmaal alle walstroompunten bezet.
Als ze dit dus afdwingen, moeten ze wel voldoende walstroom hebben, dan zou ik het niet zo erg meer vinden.
Maar die stille Honda's zijn dus eigenlijk al te lawaaiig, dan is zo'n generator van 150 euro bij de lokale bouwmarkt dus helemaal geen optie, die zullen wel 2 x zoveel lawaai maken.
En zo'n sterlingmotor? Hoe werkt dat dan anders dan een normale dieselgenerator?
Maar als zo'n sterlingmotor-gedreven generator nog duurder is, dan blijft alleen deze brandstofcel generator nog over. 1 Nadeel is natuurlijk wel dat je boiler hier niet mee wordt opgewarmd, daar moet ik dan toch minimaal een half uur de motor voor aanzetten.