Gebruikerslogin

Aanleg nieuwe keersluis Limmel

Blok: Google Adsense responsive boven artikelen
Google AdSense for Motorboot.nu responsive
afbeelding van raimond
Story topic: 

Ontwerp nieuwe keersluis LimmelGrotere binnenvaartschepen passen niet door de keerschutssluis Limmel bij Maastricht. Daarom vervangt Rijkswaterstaat deze circa 80 jaar oude sluis in het Julianakanaal door een nieuwe, bredere keersluis. Hiermee wordt het volgende bereikt:

  • een beter bevaarbare Maasroute van Weurt tot Maastricht voor grotere binnenvaartschepen
  • dat deze vaarroute een volwaardig deel van het internationale vaarwegennet wordt
  • een doorgang voor grotere scheepvaart (klasse Vb) van 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter

Planning

  • Medio 2015: start bouw nieuwe keersluis
  • September 2015: aanleg tijdelijke fietsbrug 
  • 2018: nieuwe keersluis naar verwachting gereed

Ontwerp

Blok: Google Adsense responsive middenin artikel
Google AdSense for Motorboot.nu responsive

Het nieuwe keermiddel krijgt 2 cilindrische torens en een stalen hefdeur. Er zit een afstand van 18 meter tussen de nieuwe brug en het nieuwe keermiddel. De brug omvat 2 rijbanen voor wegverkeer en een tweezijdig vrij liggend fietspad aan de buitenzijde dat zal aansluiten op het oude fietspad. De pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen. Hierdoor kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. De Kanjelbeek gaat onder het kanaal door. Pas als het nieuwe keermiddel is gerealiseerd wordt de oude sluis gesloopt. Dat geldt ook voor huidige brug.

Bron: Rijkswaterstaat